Autobusy hybrydowe w taborze MZK

Wniosek Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania w Wielkopolskim Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014 – 2020.
W ramach projektu unijnego pn. „Zakup autobusów niskoemisyjnych, modernizacja zajezdni autobusowej MZK Piła Sp. z o. o. w Pile
i rozbudowa infrastruktury dla potrzeb komunikacji miejskiej” Miejski Zakład Komunikacji zakupił kolejne autobusy - 6 nowych niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino Hybrid 12.
Wartość zakupu 6 autobusów :
8 550 000 zł – netto
10 516 500 zł – brutto
Nowa konstrukcja pojazdu jest lżejsza i sztywniejsza. Zabezpieczone zewnętrzne i wewnętrzne elementy nadwozia i podwozia są efektem wysokiej trwałości pojazdu. Budowa nadwozia autobusu umożliwia kierowcy lepszą widoczność krawędzi chodnika po prawej stronie pojazdu, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pasażerów oczekujących na przystanku.
Hybrydowy układ napędowy pojazdu wyposażony jest w silnik Cummins ISB4.5 o mocy 210 kM z generatorem o mocy 145 kW i silnikiem trakcyjnym bezprzekładniowym o mocy ciągłej 120 kW. Jedną z głównych cech napędu jest to, że podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest w postaci energii elektrycznej w magazynie energii – superkondensatorach. Szeregowy układ napędowy autobusu z systemem HybriDrive amerykańskiego producenta BAE System spełnia najostrzejsze normy środowiskowe EURO6.
Autobus posiada trzy bezstopniowe wejścia, jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Autobus wyposażony jest w system zapowiedzi głosowej, informując pasażerów o najbliższym przystanku do jakiego dojeżdża autobus.
Autobus Solaris Urbino wyposażony jest w stanowisko do mocowania wózków inwalidzkich wraz z przyciskiem informującym o zamiarze wysiadania przez osobę niepełnosprawną. Platforma przeznaczona do przewozu wózka dziecięcego oraz wózka inwalidzkiego po jednym dla każdego typu jednocześnie. Podest (rampa wjazdowa) dla wózków inwalidzkich obsługiwana ręcznie z wnętrza pojazdu.
Podłoga autobusu Solaris ukształtowana w sposób umożliwiający zajęcie dowolnego miejsca siedzącego przez pasażera, poprzez pokonanie przez niego maksymalnie jednego podestu z poziomu niskiej podłogi. Twarda wykładzina antypoślizgowa wykonana z materiałów wodoodpornych zapewnia stabilną pozycję pasażera podczas jazdy i hamowania. Szyby boczne oklejone od wewnątrz folią „antywandalową” zapobiegającą rysowaniu szyb od wewnątrz.
Dodatkowo pojazd wyposażony jest w klimatyzację całopojazdową, poprawiającą komfort jazdy pasażerów.


